Meer weten of afspraak maken?    06 - 27 32 75 26 of info@bewust-vitaal.nl

Intuïtief eten

In de praktijk zie ik regelmatig vrouwen, maar ook mannen, die al jaren van het ene dieet naar het andere dieet hoppen. Op korte termijn vallen de meeste mensen af, maar uiteindelijk lukt het 95% niet om op het nieuwe, lagere gewicht te blijven. Velen worden uiteindelijk zelfs nog zwaarder. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat diëten en gewichtsverlies kunnen leiden tot een gestoord eetgedrag en vaak op lange termijn geen verbetering van gezondheid geven.

Daarom werk ik graag met de methode ‘intuïtief eten’ die erop gericht is om je relatie met voeding te normaliseren. Met deze methode ga je met behulp van handvaten en inzichten proberen om je gedachten en gedrag positief en op een duurzame manier te veranderen. De nadruk ligt op het creëren van rust rondom eten en een goede relatie met je lijf zoals het is, aan de hand van 3 pijlers:

• Vertrouwen op interne honger- en verzadigingssignalen om te bepalen wanneer en hoeveel je eet.
• Onvoorwaardelijke toestemming om te eten waar je zin in hebt als je honger hebt.
• Eten vanwege lichamelijk in plaats van emotionele redenen.

Het doel is om te leren om op een andere manier naar jezelf en naar eten te kijken, zodat je je meer kunt laten leiden door wat je lijf tegen je zegt dan door wat externe bronnen, zoals calorieën tabellen, de weegschaal en fitbits je opleggen.

10 principes
Intuïtief eten bestaat uit 10 principes die je helpen bewust te worden van je (eet)gedrag, te onderzoeken waar dit uit voortkomt en handvaten geven om op andere manieren hiermee om te gaan. Het doel is om niet meer van dieet naar dieet te gaan, maar juist te zoeken naar een duurzame manier van voor jezelf zorgen, die bij jou past. De 10 principes zijn:

1. Zet de dieetbril af
2. Respecteer je honger
3. Sluit vriendschap met eten
4. Stuur de eetpolitie weg
5. Ontdek voldoening
6. Voel de verzadiging
7. Wees lief voor je emoties
8. Respecteer je lichaam
9. Beweging - voel het verschil
10. Eer je gezondheid

Sommige mensen denken dat je bij intuïtief eten alles naar binnen mag proppen waar je op dat moment zin in hebt. Dit is een misverstand. Er is een verschil tussen alles mogen eten van jezelf, onvoorwaardelijke toestemming ervaren om te eten en daadwerkelijk altijd alles eten. Want heb je wel echt altijd zin in alles wat je eet? Of eet je vaak ook uit gewoonte, volledig gedachteloos, uit frustratie en stress of omdat je dag toch al verpest is? Dat heeft weinig te maken met eten of snoepen passend bij je behoeftes en alles met eten omdat het “kan”. Er is een verschil tussen impulsief eten (alles eten wat er op je pad komt) en intuïtief eten (besluiten of je iets wilt eten en zo ja, wat dat dan is?).

Het is dus belangrijk om te realiseren dat ik je niet ga vertellen wat en hoeveel je moet eten. In plaats daarvan help ik je de roze bril wat betreft diëten af te zetten, zodat je weer zonder schuldgevoel echt kan gaan genieten van eten. Belangrijk om te realiseren is dus dat intuïtief eten niet is gericht op het verlagen van je gewicht maar op het, met behulp van handvaten en inzichten, proberen om je gedachten en gedrag positief en op een duurzame manier te veranderen.

Tijdens de begeleiding raad ik aan om het werkboek intuïtief eten ( 27,95) en/of de intuïtief eten werkbladen ( 17,95) aan te schaffen.

KP nummer 19102785989