Meer weten of afspraak maken?    06 - 27 32 75 26 of info@bewust-vitaal.nl

Pimp je stamppot

Zodra de herfst zich van zijn beste - of slechtste - kant laat zien, eten we ook weer wat vaker zwaardere gerechten. Hutspot, boerenkool of zuurkool. Lekkere stamppotjes, maar behoorlijk calorierijk. Hieronder een aantal tips om de stamppot wat calorie-armer en gezonder te maken.

Verhoog de hoeveelheid groente en verlaag de hoeveelheid aardappelen.

Voeg andere groenten toe: een andijviestamppot is bijvoorbeeld lekker met (zongedroogde) tomaat of paprika. Fruit (appel of ananas) geeft een stamppot net iets extra’s.

Maak de puree smeuïg met een restje kookvocht i.p.v. met (room)boter en melk. Met mosterd of rode wijn azijn creëer je ook een hele smakelijke puree.

Kies voor mager vlees: vervang bijvoorbeeld spekjes voor hamblokjes of gerookte kipfilet. Als je er een gehaktbal bij wilt eten, kies dan voor mager rundergehakt of een tartaartje. Kan je stamppot echt niet zonder rookworst, dan kun je het beste voor een mager exemplaar kiezen.

Vervang spekjes door een handje geroosterde pitten, zaden of gehakte noten. Of snijd zongedroogde tomaten in reepjes en roer ze door de stamppot.

Probeer eens vegetarische spekjes of vegetarische balletjes.

Wil je jus bij de stamppot? Maak van bereidingsvet/boterrestanten van (mager) vlees met water een jus. Breng de jus wat meer op smaak met extra kruiden of bijvoorbeeld ketjap (eventueel invriezen en gebruiken bij stamppot).

Aardappelen kun je heel goed (in zijn geheel of gedeeltelijk) vervangen door knolselderij. Snijd hiervoor knolselderij in blokjes en kook deze in 15 minuten gaar. Stamp deze vervolgens samen met de groenten en eventueel wat nootmuskaat, peper en mosterd.

Photo by K. B. R. on Foter.com / CC BY-ND

KP nummer 19102785989